Kompozisyon



Steve McCurry,  National Geographic Dergisi'nin 1985 Haziran sayısında "Afghan Girl" başlığıyla yayımladığı fotoğrafla tanındı.


Hepimiz daha iyi fotoğraflar çekmek isteriz. Bunun için bakmaktan çok görmeyi öğrenmemiz gerekir. Bunun için başarılı foto muhabirinin bizlere önerdiği ve kompozisyon oluştururken kullanabileceğimiz dokuz ipucuna bir bakalım...





Burada işaretlenen noktalar fotoğraf çekerken dikkat çekmek istediğimiz ilgi noktalarını oturtacağımız kompozisyonda altın oran noktalarıdır.


Bu fotoğrafta ilgi noktasının kişinin kafasına oturtulduğunu görüyorsunuz. Alttaki fotoğraflarda ise iki ayrı ilgi noktası olduğunu görebilirsiniz..

İnsan gözü bir fotoğrafı tararken önce üstteki çizgi ve kesişme noktalarını daha sonra alttaki çizgi ve kesişme noktalarını görür. Bu da fotoğraftaki hiyerarşik yapıyı oluşturur. Böylece fotoğrafta ki ilgi noktalarıyla dikkat çekilen konularda önem derecesi oluşur. 

Üstteki fotoğraflarda ilgi noktalarının kadrajda çizgilerin üzerine oturtulduğuna da dikkat edin...


Altın oran kuralını doğru kullanabilmek için konuda önemli ögelerin çizgilerin üzerine oturtulması kompozisyonun doğru olmasını sağlayacaktır.


Fotoğraflanacak alanda bulunan doğal sınırlar da bu hayali çizgilere oturtulursa kompozisyon kusursuz olacaktır. Bu iki fotoğrafta bu kuralın nasıl uygulandığını görebilirsiniz...








Doğal çizgileri fotoğrafınızda kompozisyonu sağlamlaştırmak için kullanın... 


Fotoğrafta uzaklaştıkça birleşen doğal çizgilerin hangi noktaya oturtulduğuna dikkat edin... 


Kompozisyonal alan derinliğinin oluşturulmasında doğal çizgilerin nasıl kullanıldığı çok önemlidir. Bu nedenle fotoğrafı çekerken durduğumuz yer çok ama çok önemlidir... "Doğru bakış noktası doğru fotoğraf demektir."




Fotoğraf çekerken kadraja aldığınız alandaki doğal çapraz çizgiler kompozisyona hareket katar. Üstteki ve alttaki fotoğraflarda çapraz çizgilerin nasıl kullanıldığını fotoğraf çekerken doğru noktada olmanın ne kadar önemli olduğunu görüyorsunuz.. 







Çerçeveler kompozisyon oluşturmada ve konunun görselde estetik anlatımını güçlendirir.  Kadraj yapılırken çerçevelerin nasıl ve nereden kesildiği önemlidir. Fotoğrafta vagonun pencereleri önde ve arkada yarım kesilmeseydi devamlılık algısı yaratılamazdı.
Çerçevelerin kullanımında hatalı kadraj her şeyi mahveder. Fotoğrafta aracın sadece arka penceresi kadrajda olsaydı mekan algısı tam oluşturulamaz fotoğraf ile anlatılmak istenen algı oluşmazdı.

 Fotoğrafta zıtlık oluşturmak güçlü bir etki oluşturur.

Zıtlık oluşturmak aynı zamanda konunun ön plana daha fazla çıkartılmasına ve etkinin yoğunlaşmasına sebep olur.







Duygu ve fotoğraftaki detayların izleyiciye daha iyi aktarılmasını sağlar.



Konu da baskın göz aynı zamanda izleyiciye verilmek istenen duyguyu da belirler. Baskın göz tekniğinde fotoğrafı ortadan kesen çizgi üzerine çekimi yapılan kişinin gözlerinden biri oturtulur.
Çizgi merkezine oturtulan gözdeki duygu doğrudan  izleyiciye yansır.




Fotoğrafta tekrarlayan desenler estetik duygusu verir. 

Tekrarlayan desenleri kesintiye uğratan detaylar fotoğrafın estetiğini artırır. 





Fotoğraf da doğru simetri  kullanımı göze güzel görünür.




Aynı kuralların Sinema da nasıl kullanıldığını Barış Özcan'ın alttaki videosunda görebiliriz.. İzlemenizi tavsiye ederim.


Aynı kuralların Sinema da nasıl yıkılarak farklı amaçlarla kullanılabildiğini de alttaki video da açıklıyor...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder